Typy - to cechy Pokémonów i ich ruchów. Działają na zasadzie rozbudowanej gry w "Papier, kamień, nożyce", gdzie jeden typ pokonując drugi - jest na niego "super efektywny". W sumie jest 18 typów Pokémonów, ale w generacjach II-V było ich 17 (bez bajkowego), a w Generacji I było ich tylko 15 (bez stalowego i mrocznego).

Każdy gatunek Pokémona ma jeden lub dwa różne typy. Na przykład Charmander posiada typ ognisty, a Bulbasaur ma zarówno typ trawiasty i trujący. Przy obecnym systemie osiemnastu typów, istnieje 324 różnych kombinacji typów wliczając w to także pojedyńcze typy.

Każdy istniejący atak w uniwersum Pokémonów posiada jeden typ. Wyjątkami są Klątwa, która wcześniej nie posiadała typu i Skok Zapaśnika który ma jednocześnie typ walczący i latający. Na tle pozostałych ataków wyróżnia się także Liofilizacja, której specjalną cechą jest fakt, że ten atak typu lodowego, jest superefektywny na Pokémony wodne.

Niektóre warunki pogodowe i zdolności mają wpływ na ruch określonego typu. Na przykład, Słoneczny Dzień powoduje zwiększenie mocy typu ognistego, a Lewitacja powoduje, że ataki typu ziemnego oraz zdolność "Ruchome Piaski" są powstrzymywane.

Większość trenerów takich jak Liderów Sal i członków Elitarnej Czwórki używa Pokemonów jednego typu.

Typy

Wprow. Kategoria* Typ Z-Kryształ Liczebność
I Physical.gif Normal Bag Normalium Z Sprite.png 13,6%
I Physical.gif Walka Bag Fightinium Z Sprite.png 7,4%
I Physical.gif Lot Bag Flyinium Z Sprite.png 12,8%
I Physical.gif Trujący Bag Poisonium Z Sprite.png 8,2%
I Physical.gif Ziemia Bag Groundium Z Sprite.png 8,4%
I Physical.gif Kamień Bag Rockium Z Sprite.png 7,5%
I Physical.gif Robak Bag Buginium Z Sprite.png 9,9%
I Physical.gif Duch Bag Ghostium Z Sprite.png 5,7%
II Physical.gif Stal Bag Steelium Z Sprite.png 6,6%
I Special.gif Ogień Bag Firium Z Sprite.png 8,6%
I Special.gif Woda Bag Waterium Z Sprite.png 16,8%
I Special.gif Trawa Bag Grassium Z Sprite.png 12,5%
I Special.gif Elektro Bag Electrium Z Sprite.png 6,6%
I Special.gif Psycho Bag Psychium Z Sprite.png 10,8%
I Special.gif Lód Bag Icium Z Sprite.png 5,2%
I Special.gif Smok Bag Dragonium Z Sprite.png 6,2%
II Special.gif Mrok Bag Darkinium Z Sprite.png 7,0%
VI Status.gif Baśń Bag Fairium Z Sprite.png 6,5%

Zależność między typami

Walka Pokémon to pojedynek dwóch trenerów i ich Pokémonów. Liczy się w niej przede wszystkim zaangażowanie, zaufanie i wiara w zwycięstwo. Mimo to, bycie najlepszym wymaga poznania kilku podstawowych zasad. Niezwykle ważne jest, żeby wiedzieć jakiego Pokémona wystawić do walki i jakiego ataku użyć, aby cios był silny i skuteczny. Znając typ Pokémona broniącego, można wybrać optymalny atak, aby pokonać rywala. Do tego służy poniższa tabela. Oczywiście nie uwzględnia ona specjalnych zdolności Pokémonów ani warunków pogodowych podczas walki.

Jako że każdy Pokémon ma inny typ, pewne ataki będą działać na jednego inaczej niż na inne. To powoduje, że zależnie od przeciwnika z jakim możemy się mierzyć inny Pokémon może być nam przydatny. Wyobraźmy sobię, że walczymy z liderem Brockiem w sali miasta Pewter chcąc dostać od niego odznakę, ale żeby nam się to udało musimy najpierw pokonać w walce jego kamienne Pokémony. Korzystając z tabeli poniżej możemy poznać kilka słabości wroga. Typ kamienny jest czuły na ataki typów: trawiastego, wodnego, ziemnego, walczącego czy stalowego. Używając dowolnego ataku o jedym z tych typów osiągniemy duży bonus dla ataku, ponieważ zada on podwójne obrażenia! Ani się obejżymy, a ogomny Onix Brocka będzie leżał u naszych stóp. Gdybyśmy jednak nie znali efektywności i użylibyśmy ataku typu ognistego, atak byłby nieskuteczny, ponieważ byłby słabszy niż normalnie.

× Typ Pokémona
Bag Normalium Z Sprite.png Bag Fightinium Z Sprite.png Bag Flyinium Z Sprite.png Bag Poisonium Z Sprite.png Bag Groundium Z Sprite.png Bag Rockium Z Sprite.png Bag Buginium Z Sprite.png Bag Ghostium Z Sprite.png Bag Steelium Z Sprite.png Bag Firium Z Sprite.png Bag Waterium Z Sprite.png Bag Grassium Z Sprite.png Bag Electrium Z Sprite.png Bag Psychium Z Sprite.png Bag Icium Z Sprite.png Bag Dragonium Z Sprite.png Bag Darkinium Z Sprite.png Bag Fairium Z Sprite.png
T
y
p

A
t
a
k
u
Bag Normalium Z Sprite.png ½× ½×
Bag Fightinium Z Sprite.png ½× ½× ½× ½× ½×
Bag Flyinium Z Sprite.png ½× ½× ½×
Bag Poisonium Z Sprite.png ½× ½× ½× ½×
Bag Groundium Z Sprite.png ½× ½×
Bag Rockium Z Sprite.png ½× ½× ½×
Bag Buginium Z Sprite.png ½× ½× ½× ½× ½× ½× ½×
Bag Ghostium Z Sprite.png ½×
Bag Steelium Z Sprite.png ½× ½× ½× ½×
Bag Firium Z Sprite.png ½× ½× ½× ½×
Bag Waterium Z Sprite.png ½× ½× ½×
Bag Grassium Z Sprite.png ½× ½× ½× ½× ½× ½× ½×
Bag Electrium Z Sprite.png ½× ½× ½×
Bag Psychium Z Sprite.png ½× ½×
Bag Icium Z Sprite.png ½× ½× ½× ½×
Bag Dragonium Z Sprite.png ½×
Bag Darkinium Z Sprite.png ½× ½× ½×
Bag Fairium Z Sprite.png ½× ½× ½×
Uwaga! Wykres tyczy się tylko Generacji VI i VII. Żeby zobaczyć inne wejdź: [[]].

Przykład

Bardzo często zdarza się również, że Pokémon z jakim walczymy posiada dwa typy jednocześnie. W takim przypadku bonusy od typów mnożą się. W ten sposób u takich Pokémonów mogą się pojawić efektywności równe 4× lub ¼×. Weźmy na przykład Talonflama, który jest tak samo typu ognistego jak i latającego. Oba typy tego Pokémona są podatne na ataki typu kamiennego, dlatego dwie efektywności "2×" dają 2×2=4×, z tego samego powodu jest on ¼× odporny na ataki typu trawiastego. Jak Pokémon ognisty powinien otrzymywać obrażenia 2× od ataków typu ziemnego (bo typ ziemny jest super-efektywna na Pokémony ogniste), ale będąc typem latającym dostaje również bonus 0×. Mimo to, że jest częściowo wrażliwy na atak typu ziemnego, to i tak otrzymuje immunitet od tego typu, bo 2×0 to wciąż 0×.

Typ ataku Ogień Lot Wynik
Kamień ×2 ×2 ×4
Elektro ×1 ×2 ×2
Lód ×½ ×2 ×1
Smok ×1 ×1 ×1
Walka ×1 ×½ ×½
Trawa ×½ ×½ ×¼
Ziemia ×2 ×0 ×0

Więcej z Fandomu