FANDOM

Ash Ketchum (jap. サトシ Satoshi, ang. Ash Ketchum) — główny bohater anime. Wyruszył w podróż wieku 10 lat i jest trenerem z Kanto. Podróżuje ze swym towarzyszem, wiernym Pokémonem Pikachu, oraz innymi Pokémonami, a także przyjaciółmi: Misty, Brockiem, później również z Traceyem. Od początku 6 do końca 9 sezonu podróżuje z Brockiem, May i Maxem, natomiast poczynając od 10 serii - z Brockiem i Dawn. Od 14 sezonu z Iris i Cilanem, a od 17 - z Clemontem, Bonnie i Sereną. Od 20 sezonu podróżuje z Lillie, Mallow, Laną, Sophoclesem i Kiawe. Jego celem jest zostać Mistrzem Pokémon.

Historia

Ash fleeing spearow.png

Ash stara się chronić Pikachu

Głównym celem Asha w życiu, jak opisano w pierwszym odcinku, jest zostanie największym na świecie Mistrzem Pokémonów. Ash rozpoczął swoją podróż w wieku 10 lat jako serdeczny i pełen intencji, ale uparty i amatorski trener. Był zmuszony do zaakceptowania bezczelnego Pikachu od profesora Oaka jako startera Pokémon, ponieważ spóźnił się na odbiór innego Pokémona. Był zdecydowany, aby osiągnąć swój cel, jednak gdy zobaczył, że Pikachu był skłonny do kompromisu własnego bezpieczeństwa, Ash dbał o jego bezpieczeństwo, zakładając silną więź przyjaźni z Pikachu.

Jednak od tego momentu, Ash jeszcze wiele musiał nauczyć się o zostaniu trenerem. Jego pierwszy Pokémon został złapany przez szczęście, ponieważ nie wiedział nic na temat walki i wahał się przyznać, gdy był w błędzie. Wiele odznak z sal zostało mu przyznanych tylko z wdzięczności za pomoc. Z jego pierwszych pięciu odznak, tylko Odznakę Pioruna zdobył w normalny sposób - w pojedynku i zwycięstwie nad liderem. Za każdym razem, gdy wydawało mu się, że coś zrobił dobrze, to w jakiś sposób krzyżował się z rywalem z dzieciństwa, Garym Oakiem. Zawsze przypominał Ashowi, że był zawsze o krok lub siedem z tyłu, między innymi wtedy, gdy Gary złapał około czterdziestu pięciu Pokémon, podczas gdy Ash miał ledwie siedem. To utrudniało sprawy bardziej, gdy z powodu braku doświadczenia, jego Charizard, najpotężniejszy Pokémon, nie chciał go słuchać.

Z biegiem czasu, poświęcenia Asha do celu opłaciły się. Po zdobyciu pierwszych ośmiu odznak udało mu się konkurować w Lidze Indigo, gdzie awansował do piątej rundy - dalej przegrał z Ritchiem i skończył w 16 najlepszych. Po pogodzeniu się z klęską, nadal dążył do poprawy swoich umiejętności, podejmując nowe wyzwania, a także konkurował w innych konkursach Ligi Pokémon - najbardziej zatriumfował podczas Ligi Pomarańczowej i Strefy Walk.

Ash zmienił się wiele razy w ciągu cyklu anime, zwłaszcza w odniesieniu do jego umiejętności w szkoleniach Pokémonów, ale jego gorliwość, pośpiech i determinacja pozostały. Nigdy nie odchodzi od celu, aby pozostać lojalnym wobec swoich przyjaciół, rodziny i jego zwolenników, ale przede wszystkim jego Pokémonów. Ash stał się wielkim trenerem ucząc się znaleźć i wykorzystać wewnętrzną siłę każdego z jego Pokémonów przez więzi z nimi. On także uczy się, gdzie leżą ich ukryte zdolności, a także odwołuje się do niekonwencjonalnych strategii podczas walki szczególnie z trudnymi przeciwnikami. Woli trenować Pokémony najlepiej jak potrafi, nie zmuszając ich do ewolucji.

AshAura.png

Ash używa Aury wewnątrz Drzewa Początku

Na początku, Ash pierwotnie szkolił siebie, zamiast złapać więcej Pokémonów niż Gary. Później zwolnił tempo, co pozwoliło mu skupić się na indywidualnych cechach każdego Pokémona. W Srebrnej Konferencji Ligi Johto, z wielką pokorą i dojrzałością, Ash ostatecznie wygrał walkę z jego dawnym rywalem, co oznaczało wielki krok w jego historii. Jego dojrzałość wzrosła również w swych kontaktach z Pokémonami. Widać to, gdy Mankey ukradł jego czapkę, a Ash krzyczał i krzyczał, nawet wspinał się na drzewa tylko po to, żeby zdobyć czapkę, ale kiedy Aipom zrobiła to samo, stwierdził jedynie, że czuje się dziwnie bez czapki.

W większości odcinków anime, zwłaszcza podczas sagi Ligi Johto, Ash zaprzyjaźnia się z kimś, kto wpływa na niego i sprawia, że dąży do stania się lepszym trenerem. Termin "najlepszy przyjaciel" jest zazwyczaj zarezerwowany dla Pikachu, ale Ash używa ten termin także dla Misty i Brocka, jak również dla May, Maxa, Dawn, Iris i Cilana.

Ciągnie podróżuje dużo po świecie Pokémon i jak dotąd brał udział w kilku Ligach Pokémon, ale nadal uczy się nowych rzeczy o Pokémonach.

AshWallace.png

Ash na Pucharze Wallace'a

Ash zdobył ścisły związek z wieloma legendarnymi Pokémonami, w tym Mewtwo, Ho-Ohem, Lugią, Latias, Azelfem, Shayminem, Giratiną, Arceusem, Victinim, Reshiramem i Zekromem. Chociaż postrzegany jest jako normalny człowiek, Ash ma pewne specjalne umiejętności, m. in. taką samą aurę jak Sir Aaron, bohater legendarny, i teoretycznie jest w stanie manipulować nią w taki sam sposób. Dlatego zaprzyjaźnił się z Lucario Sir Aarona. Jednak nie otrzymał żadnych szkoleń w tej dziedzinie, decydując się na dalszą drogę Pokémon. Został również porównany do starożytnego opiekuna aury, który również miał partnera Pikachu. Później, Ash używał aury ponownie, aby zlokalizować zagubionego Riolu i odczytać umysł Riolu.

Ash brał również udział w pokazach. Ma przepustkę do pokazów w Sinnoh, jak również jedną dla Hoenn. Ash nosi połowę przełamanego Poké Balla, podczas gdy Gary drugą połowę, jako symbol ich przyjaźni i rywalizacji. Ma także specjalne przynęty Misty i połowę wstążki otrzymanej w konkursie od May zanim opuściła grupę, by rywalizować w Johto. Ash również brał udział w Pucharze Wallace'a za sugestią Wallace'a, ale przegrał w trzeciej rundzie.

Ash szybko uzyskał wszystkie odznaki Sinnoh. Podczas jego walki w Konwaliowej Konferencji, udało mu się przejść do Top 4, w czasie której pokonał po raz pierwszy swojego długoletniego rywala z Sinnoh - Paula. Przegrał jednak z Tobiasem i jego Darkraiem. Po zawodach, Ash, Dawn i Brock wyruszyli w swoje własne drogi do spełnienia ich marzeń.

W serii Czerń i Biel, Ash przyleciał z profesorem Oakiem i jego mamą na wycieczkę do Unovy. Po porażce w bitwie z Tripem i spotkaniu siły legendarnego Zekroma, Ash zainteresował się podróżą po Unovie, by zdobyć nowe Pokémony, a także nowych przyjaciół. Obecnie podróżuje po Unovie, najpierw przynosząc tylko Pikachu, jak to uczynił w Hoenn.

Ash Dewgong Drawing.png

Rysunek Asha - Dewgong

Ash brał udział w Klubowych Bitwach. Walczył przeciwko Burgundy i jej Stoutlandowi w pierwszej rundzie i wygrał przy użyciu Palpitoada. Potem walczył z Georgią i jej Pawniard, używając swojej Snivy. Mimo że zmagała się na początku, Snivy udało się pokonać Pawniard i Ash przeszedł do następnej rundy. Następnie walczył z Dino i jego Darumaką, ponownie używając Palpitoada, i łatwo wygrał. W rundzie finałowej, Ash zmierzył się z Iris i jej Excadrillem. Ash używał Pikachu, ale przegrał mecz i został wicemistrzem w turnieju. Nie czuł się źle,a nawet był szczęśliwy widząc, jak Iris wygrywa turniej.

W późniejszych odcinkach startował w Kluboeksplozji i Pokémonowym Pucharze Świata Juniorów, ale, podobnie do Klubowych Bitew, nie udało mu się wygrać.

Po uzyskaniu ośmiu odznak z Unovy, Ash starował w lidze Unovy. Ze względu na dużą liczbę swoich stworków z tego regionu, nie użył żadnego z Pokémonów z laboratorium profesora Oaka. W pierwszej rundzie udało mu się pokonać Tripa, kończąc ich rywalizację, a później wyeliminował Stephana. Potem walczył z jednym z nowych rywali, Cameronem, z którym ostatecznie przegrał i znalazł się w top 8.

Po podróży po regionie Unova, Ash powrócił do Alabastii, by zostawić swoje nowe Pokémony w laboratorium profesora Oaka, po czym, jedynie z Pikachu, udał się do regionu Kalos, by tam walczyć o mistrzostwo Ligi Pokémon. Do niego dołączają Clemont i jego młodsza siostra Bonnie, później zaczyna wraz z grupą podróżować początkująca trenerka Serena.

Rodzina

Younger Ash DP138.png

Młody Ash

Ash jest jedynym dzieckiem, które mieszka z matką, Delią Ketchum, aż do jego podróży Pokémon w wieku dziesięciu lat.

Jego ojciec nigdy nie został wprowadzony. Anime sugeruje, że jego ojciec był kiedyś trenerem Pokémon, który rozpoczął swoją podróż w Alabastii, i że nadal żyje. Wywiad z serią potwierdził, że ojciec Asha jest trenerem z własną podróżą. Ojciec Asha może lub nie może być wprowadzony w serii, w zależności od konieczności dalszej dojrzałości Asha i jego rozwoju jako trenera.

Charakterystyka

W stosunkach międzyludzkich Ash jest raczej otwarty i bezpośredni. Jego najlepsi przyjaciele to Brock, Misty, May, Max, Tracey, Gary, Dawn, Iris i Cilan. Bardzo dobre stosunki utrzymuje on również ze swoim mentorem - Profesorem Oakiem. Na początku zdarzało się Ketchumowi, że w przypływie emocji był w stanie rzucić się na innego osobnika, który w jego mniemaniu wyrządzał krzywdę drugiemu Pokémonowi. Obecnie jest on bardziej opanowany i stara się raczej stawiać na rozmowę. Wygląda jednak na to, że jego obecny rywal - Paul wzbudza w nim przypływ silnych emocji, skierowanych wrogo względem jego. Mama Asha - Delia, mieszka w Alabastii, gdzie zajmuje się domem. O jego ojcu niewiele wiadomo. W trakcie swych podróży Ashowi udaje się poznać wielu dobrych przyjaciół oraz kilku zaciętych wrogów. Preferuje on zdrową rywalizację, która wspierana przyjaźnią, pozwala cieszyć się esencją pojedynku, a nie jego zakończeniem. Podejście to nie było takie samo na początku jego podróży, kiedy to Ash nie umiał pogodzić się z przegraną.

Ash jako postać, z biegiem czasu, także przechodzi swoistą ewolucję. Poznajemy go jako aroganckiego i pewnego siebie dziesięciolatka, który pyszni się każdym swoim osiągnięciem, a także domniema, że wszystko należy mu się za nic. Z czasem jednak, kiedy zdobywa on kolejne doświadczenia w trakcie podróży i poznaje nowych ludzi, wyciąga on pewne wnioski i uczy się, że czasami lepiej jest pomyśleć, zanim przejdzie się do pochopnego działania. Jego głównym celem jest zdobycie tytułu Mistrza, choć nie omieszka on wziąć udział w pobocznych konkurencjach, jakie spotka na drodze. Posiada on nawet Przepustkę Konkursową w regionie Sinnoh, jednak w Pokazach uczestniczył on tylko dwa razy. Z pędzącego przed siebie i stawiającego na własne szczęście osobnika, zmienia się on w bardziej rozważnego stratega, który oprócz obmyślania odpowiednich strategii, trenuje też swoich podopiecznych we właściwy sposób.

Wygląd

Ash posiada śniadą cerę, czarne włosy oraz brązowe oczy. W sezonach 1-5 nosił on oryginalną, czerwono-białą czapkę Ligi Pokémon, na którą (w jego mniemaniu) wysłał milion pocztówek, czarny podkoszulek oraz jasne dżinsy. Na siebie zakładał również ciemno niebieską kamizelkę z białymi rękawami i kołnierzem. Na ręce zakładał zielone rękawiczki bez palców.

Przed podróżą do Hoenn, jego mama uszyła dla niego nowe ciuchy, które miał na sobie aż do zakończenia wędrówki po Battle Frontierze w Kanto. Jego ubiór w tych seriach składał się z czerwonej czapeczki z ciemnym paskiem na środku, granatowego bezrękawnika z białym kapturem, czarnego podkoszulka i luźnych spodni, będących prawdopodobnie dżinsami.

Ash catches a Pokemon.png

Ash po złapaniu Pokémona

Jego ubiór zmienił się także na samym początku wyprawy do Sinnoh, także za sprawą Delii. Ash miał na sobie biały podkoszulek, ciemno granatowy bezrękawnik z białym kołnierzem i żółtym paskiem na środku, który mógł być rozpinany, dżinsowe bojówki oraz czerwoną czapkę, nieco podobną do tej, którą nosił w serii Advance. Od czasu do czasu Ash zakładał także inne ubrania, na przykład biorąc udział w Pucharze Wallace'a, miał on na sobie elegancką brązową kamizelkę i kapelusz, które nadawały jemu wyglądowi stylu. Z kolei w filmie 9 miał on na sobie średniowieczne przebranie, założone w celu udziału w organizowanym wówczas konkursie. W tym samym filmie Ash używał rękawiczek Sir Aarona, które wzmacniały jego umiejętności do kontrolowania aury.

W regionie Unova, Ash ma czerwono-białą czapkę z niebieskim Ballem. Jego niebiesko-biała kamizelka jest rozpinana. Posiada także czarne spodnie i czerwone buty. Podczas pobytu w regionie Kalos jego ubranie jest bardziej obcisłe. Nosi biało-czerwoną czapkę z daszkiem, czarną podkoszulkę, a na niej niebieską kamizelę z białymi pasami. Ubiera też ciemne spodnie czerwono-czarne buty.

Pokémony

Ash z większością swoich Pokémonów

Jeżeli chodzi o jego podejście do Pokémonów, nie determinuje on ich siły na podstawie wyglądu, uważając, że każdy z nich posiada w sobie ukryte zasoby, które powinno się po prostu wykrzesać. Pomimo porażek, jakie zdarzają się mu na jego drodze, nie załamuje się on już tak, jak to miało miejsce na początkach. Potrafi on też oddzielić przyjacielskie stosunki od walk Pokemonów, co nie przychodziło mu zbyt łatwo w początkach jego podróży (Ritchie i przeciwna sytuacja - Morrison). Jego główna strategia w czasie pojedynków to postawienie wszystkiego na szybkość oraz na ofensywę. Czasem modyfikuje ją, ale tylko dla indywidualnych potrzeb swoich podopiecznych (Grotle). Mimo wizyty w kilku różnych regionach, Ash cały czas się uczy, zdobywając coraz więcej umiejętności.

Przy sobie

Ash Pikachu.png
Pikachu
Ash Rowlet.png
Rowlet
Ash Rockruff.png
Rockruff
Ash Litten.png
Litten
Ash Rotom Pokédex.png
Rotom

Z profesorem Oakiem

Ash Bulbasaur.png
Bulbasaur
Ash Charizard.png
Charmander → Charmeleon → Charizard
Ash Kingler.png
Krabby → Kingler
Ash Muk.png
Muk
Ash Tauros.png
Tauros (x30)
Ash Snorlax.png
Snorlax
EP658 Ash Heracross.png
Heracross
Ash Bayleef.png
Chikorita → Bayleef
Ash Quilava.png
Cyndaquil → Quilava
Ash Totodile.png
Totodile
Ash Noctowl.png
Noctowl
Ash Donphan.png
Jajko → Phanpy → Donphan
Ash Swellow.png
Taillow → Swellow
Ash Sceptile.png
Treecko → Grovyle → Sceptile
Ash Corphish.png
Corphish
Ash Torkoal.png
Torkoal
Ash Glalie.png
Snorunt → Glalie
Ash Staraptor.png
Starly → Staravia → Staraptor
Ash Torterra.png
Turtwig → Grotle → Torterra
Ash Infernape.png
Chimchar → Monferno → Infernape
Ash Buizel.png
Buizel
Ash Gliscor.png
Gligar → Gliscor
Ash Gible.png
Gible
Ash Unfezant.png
Pidove → Tranquill → Unfezant
Ash Oshawott.png
Oshawott
Ash Pignite.png
Tepig → Pignite
Ash Snivy.png
Snivy
Ash Scraggy.png
Jajko → Scraggy
Ash Leavanny.png
Sewaddle → Swadloon → Leavanny
Ash Palpitoad.png
Palpitoad
Ash Boldore.png
Roggenrola → Boldore
Ash Krookodile.png
Krokorok → Krookodile
Ash Talonflame.png
Fletchling → Fletchinder → Talonflame
Ash Hawlucha.png
Hawlucha
Ash Noivern.png
Jajko → Noibat → Noivern

Utracone

Ash Squirtle.png
Squirtle
Ash Butterfree.png
Cateripie → Metapod → Butterfree
Casey Beedrill.png
Beedrill
Ash Raticate.png
Raticate
Ash Pidgeot.png
Pidgeotto → Pidgeot
Ash Primeape.png
Primeape
Ash Lapras.png
Lapras
Ash Aipom.png
Aipom
link=Froakie → Frogadier →Greninja ↔ Ash-Greninja
Froakie → Frogadier →
Greninja ↔ Ash-Greninja
Ash Goodra.png
Goomy → Sliggoo → Goodra

Niezłapane

Ponyta → Rapidash
Ash Rapidash.png Ash pożyczył go jeszcze jako Ponytę od Lary Laramie w odcinku Wyścig Pokémon, gdy ta nie była w stanie wziąć udziału w Pokémonowym Maratonie. Chłopiec i Pokémon tak mocno się ze sobą związali emocjonalnie, że dzięki ich determinacji tuż przed finiszem Ognisty Kucyk ewoluował, zapewniając sobie zwycięstwo. Następnie Ash zwrócił go jego prawowitej właścicielce.
Debiut: Wyścig Pokémon
Porygon
EP038.png Ten Elektroniczny Pokémon zostaje pożyczony naszym bohaterom w EP038, gdy decydują się oni wejść do systemu Centrum Pokémon, żeby uporać się z zaistniałymi w nim problemami. Po powrocie z cyberprzestrzeni, Ash oddaje go jego właścicielowi.
Debiut: EP038
Haunter
Ash Haunter.png Kiedy Ash przegrał z liderką Safranii, Sabriną, jej ojciec powiedział mu, że Pokémon Duch będzie prawdopodobnie w stanie pokonać jej psychiczne stworki i proponuje mu znaleźć Gastly'ego, Hauntera i Gengara. Pewien Haunter zaprzyjaźnia się i wraca z nim z powrotem do Safranii. Ostatecznie, Haunter postanowił zostać z Sabriną.
Debiut: Wieża strachu
Arbok
Arbok Asha.png Pokémon użyczany przez Egzaminatora Ligi Pokémon, który przypadł w udziale Ashowi w odcinku Ostateczny egzamin. Używając go, chłopiec musiał się zmierzyć z Jolteonem. Ostatecznie użyty on zostaje do pokonania Zespołu R, a następnie zostaje zwrócony Egzaminatorowi.
Debiut: Ostateczny egzamin
Weezing
Weezing Asha.png Pokémon użyczany przez Egzaminatora Ligi Pokémon, który przypadł w udziale Ashowi w odcinku Ostateczny egzamin. Nasz bohater korzysta z jego pomocy w starciu z Flareonem, którego udaje mu się pokonać. Niestety, nie może on używać Weezinga w późniejszych walkach. Ostatni raz widzimy tego Trującego Stworka, gdy zostaje użyty do pokonania Zespołu R, a następnie zostaje zwrócony Egzaminatorowi.
Debiut: Ostateczny egzamin
Meowth
PLEEI Meowth.png Pokémon użyczany przez Egzaminatora Ligi Pokémon, który przypadł w udziale Ashowi w odcinku Ostateczny egzamin. Nie przydał się on zbytnio w walce z Vaporeonem Egzaminatora. Ostatecznie Meowth użyty zostaje do pokonania Zespołu R, a następnie zostaje zwrócony Egzaminatorowi.
Debiut: Ostateczny egzamin
Hoothoot
Hoothoot Asha.png Pokémona tego wypożyczyli wspólnie Ash, Misty i Brock, aby przy jego pomocy przedostać się przez las zamieszkiwany przez Pokémony Duchy w odcinku Czy to jest realne?. Żadne z nich nie miało pojęcia, że Hoothoot nie umie dobrze wykonać Psychicznych ataków, a także nie przepada zbytnio za chłopcami. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze.
Debiut: Czy to jest realne?
Staryu
Ash Misty Staryu.png Główny artykuł: Staryu Misty

Ash pożyczył Staryu od Misty do udziału w jednym z Grand Prix w odcinku Woda, naprzód. Jednak nie wygrał konkursu i Staryu wrócił do trenerki na koniec odcinka.

Debiut: Woda, naprzód
Psyduck
Ash Misty Psyduck.png Główny artykuł: Psyduck Misty

Ash pożyczył Psyducka od Misty do udziału w jednym z Grand Prix w odcinku Woda, naprzód. Jednak nie wygrał konkursu i Psyduck wrócił do Trenerki na koniec odcinka.

Debiut: Woda, naprzód
Seaking
Ash Seaking.png Ash złapał go w konkursie łowienia największych Seakingów w odcinku Haczyk, żyłka, kołowrotek!. Zgodnie z zasadami zawodów, uczestnicy nie mogą zatrzymywać dla siebie schwytanych Poków, więc nasz bohater wypuścił go z powrotem do jeziora tuż po zakończeniu konkurencji.
Debiut: Haczyk, żyłka, kołowrotek!
Jajko → Larvitar
Ash Larvitar.png Główny artykuł: Larvitar Asha

Ash otrzymał jajko z Larvitarem, które miał dostarczyć do profesora Elma. W czasie wędrówki wykluł się, jednak miał on problemy ze zdrowiem. Pomimo uporania się z pierwszymi trudnościami, Pokémon pozostaje nieufny wobec ludzi. Jego życie w jajku było powodem traumy i nieufności. Ostatecznie, Ash i przyjaciele zostawiają Larvitara z matką, tak jak to mieli zrobić z jajem, i żyje szczęśliwie.

Debiut: Lapras luksusowy
Lombre
Ash Lombre.png Główny artykuł: Ludicolo Brocka

Ash dowodził Lombrem Brocka w walce z Zespołem R, gdy Brock został na stadionie w odcinku Bo w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało na raz

Debiut: Bo w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało na raz
Hitmonlee
Hitmonlee Asha.png Ten Walczący Pokémon zostaje wypożyczony Ashowi w celu rozwiązania sporu między Mistrzem Hammem, a jego wnukiem w odcinku Makaronowe zaplątanie. Ostatecznie Ash i Hitmonlee muszą mierzyć się z Hitmonchanem, którym kierowała May.
Debiut: Makaronowe zaplątanie
Piplup
Ash Dawn Piplup.png Główny artykuł: Piplup Dawn

Ash po raz pierwszy dowodził Piplupem Dawn w odcinku W labiryncie, kiedy wszyscy zostali oddzieleni od siebie przez Gravelery i Golemy. Piplupowi kazano używać Bąbelkowego Promienia, by zająć się różnymi problemami, które wydarzyły się w labiryncie.

Piplup podobnie był pod dowództwem Asha w odcinku Wyprawa na Wyspę Onixów!, po tym jak jego trenerka zgubiła się na wyspie Onixów. Ash kazał Piplupowi używać Bąbelkowego Promienia, by walczyć z Onixami.

Debiut: W labiryncie
Sudowoodo
Ash Brock Sudowoodo.png Główny artykuł: Sudowoodo Brocka

Ash dowodził Sudowoodo Brocka, gdy grupa została oddzielona przez Gravelery i Golemy w odcinku W labiryncie. Ash używał Sudowoodo, by wydostać się z labiryntu i znajdź Dawn i Brocka.

Debiut: W labiryncie
Pachirisu
Ash Dawn Pachirisu.png Główny artykuł: Pachirisu Dawn

Ash dowodził Pachirisu Dawn, gdy grupa została oddzielona przez Gravelery i Golemy w odcinku W labiryncie.

Debiut: W labiryncie
Raichu
Ash Raichu.png Ash wylosowuje tego Pokémona pośród Stworków, przygotowanych dla uczniów w pierwszym dniu trwania Letniej Akademii Pokémon w odcinku Letnia szkoła już nas woła. Jego zadaniem jest zaprzyjaźnienie się z Raichu i użycie go do późniejszych pojedynków. Elektryczna Mysz sprawia jednak Ketchumowi nieco trudności, ponieważ jest ona strasznym tchórzem. Na szczęście udaje się rozwiązać ten problem, a Raichu stawia czoła Monferno używanemu przez Angie.
Debiut: Letnia szkoła już nas woła
Spoink
Ash Spoink.png Pokémon ten zostaje wypożyczony Ashowi spośród zbiorów Letniej Akademii, na czas trwania Poké-Triathlonu w odcinku Triathlon - ostateczne starcie. Pomimo swoich małych rozmiarów, jest on w stanie unieść na swoim grzbiecie Ketchuma, konkurując przy tym pod względem szybkości z Dodrio, czy Ariadosem.
Debiut: Triathlon - ostateczne starcie
Mantyke
Ash Mantyke.png Ash wylosowuje Mantyke spośród wielu Pokémonów na czas Poké-Triathlonu w odcinku Triathlon - ostateczne starcie. Ten Wodny Stworek pomaga naszemu bohaterowi w pokonaniu etapu opierającego się na pływaniu. Jak na Pokémona dziecko, potrafił konkurować z takimi pływakami jak Sharpedo, czy Lapras.
Debiut: Triathlon - ostateczne starcie
Cottonee
Ash Cottonne.png Ash tymczasowo dowodził dzikim Cottonee w odcinku Zakochany Cottonee!, aby pomóc mu zyskać jego miłość. Z pomocą Asha, Cottonee był w stanie nauczyć się unikać ataków i lepiej celować swoimi ruchami.
Debiut: Zakochany Cottonee!
Caterpie → Metapod → Butterfree
Ash Butterfree EP792.png Ten Butterfree został znaleziony na Wyspie Wędrowców jako Caterpie, gdzie jego leniwość nie pozwoliła mu ewoluować i został opuszczony przez stado. Aby mu pomóc, Ash tymczasowo szkolił go. Caterpie przekształcił się w Metapoda w walce z dzikim Ursaringiem. Aby uratować Pikachu przez Zespołem R, przekształcił się w Butterfree i współpracując z elektrycznym stworkiem pokonał trio. Po pożegnaniu z Ashem wrócił do stada.
Debiut: Butterfree I Ja!
Rhyhorn
Ash Rhyhorn.png Ash tymczasowo dowodził pożyczonym Rhyhornem, aby uczestniczyć w wyścigu Rhyhornów w wiosce Odyssey. Na początku trudno było chłopakowi zdobyć jego zaufanie, ale z czasem zaprzyjaźnili się.
Debiut: Pogoń w czasie wyścigów Rhyhornów!
Scatterbug → Spewpa → Vivillon
Ash Vivillon.png Scatterbug został skradziony przez Daza i zamknięty w klatce. Klatka wypadła z wozu kłusownika, gdy ten był ścigany przez Sierżant Jenny. Ash i jego przyjaciele znaleźli Scatterbuga i opiekowali się nim. Później ewoluował w Spewpę, a kiedy miał walczyć z Diggersby'm, przekształcił się w Vivillona i pokonał wroga, po czym odleciał z innymi Vivillonami.
Debiut: Złapać przemytnika Pokemonów!

Osiągnięcia

Odznaki

Kanto

Zawody Pokémon

Ranking Lig Pokémon

  • Konferencja Indigo (top 16)
  • Srebrna Konferencja (top 8)
  • Konferencja Ever Grande (top 8)
  • Konwaliowa Konferencja (top 4)
  • Konferencja Vertress (top 8)
  • Liga Kalos (top 2)

Mistrzostwa bitew Pokémon

  • Liga Pomarańczowa (zwycięstwo)
  • Bitwy Battle Frontier (zwycięstwo)

Inne
Ash brał udział w wielu zawodach w wielu regionach, wiele z nich wygrał.

Dubbing

Japonia: 松本梨香 Rica Matsumoto
Stany Zjednoczone: Veronica Taylor*
Sarah Natochenny*
Jamie Peacock*
Polska: Hanna Kinder-Kiss*
Grzegorz Drojewski*

Ciekawostki

  • Ash w regionie Unova ma jasnobrązowe oczy, a w innych czarne.
  • Ash w każdym z regionów (oprócz Wysp Oranżowych) przegrywa przynajmniej z jednym z liderów.
  • Ash w walce przynajmniej z jednym liderem z danego regionu nie używał Pikachu.
  • W oryginalnej serii Ash nie miał pudełka na odznaki, więc nosił je przypięte od wewnętrznej strony kurtki.
  • We wszystkich walkach z Elitarną Czwórką (oprócz Berthy), Ash użył Pikachu.
  • Ash w każdym regionie razem z przyjaciółmi posiadał trzy startery (Ash, Brock, Misty i Tracey - Pikachu, Squirtle, Bulbasaur, Charmander, Chikorita, Cyndaquil i Totodile), (Ash, May, Max i Brock - Treecko, Torchic i Mudkip), (Ash, Dawn, Brock - Turtwig, Chimchar, Piplup), (Ash, Iris, Cilan - Snivy, Tepig, Oshawott)i (Ash, Serena, Clemont, Bonnie - Froakie, Fennekin, Chespin ) . W regionie Kanto, Johto i Unova Ash łapie wszystkie startery, w Hoenn łapie tylko Treecko, a w Sinnoh Turtwinga i Chimchara.
  • Ash posiada co najmniej od jednego do trzech starterów z danego regionu.
  • Młody Ketchum podczas swojej podróży spotkał dość dużo lśniących Pokémonów, jest to wielkie szczęście.
  • Z Ashem podróżowało czterech liderów: Brock, Misty, Cilan i Clemont.
  • Ash nigdy nie złapał elektrycznego stworka oprócz Pikachu ale go dostał jako startera.
  • Ash na początku podróży chciał na startera Squirtle'a.
  • Ash przybywa do Unovy wiosną - świadczy o tym kolor Deerlingów.

Zobacz też

Więcej z Fandomu

Losowa wiki